
Fot. Piotr Drabik CC BY 2.0 Uznanie autorstwa 2.0 Ogólne -Creative Commons
Jednym z istotnych wyzwań związanych z wprowadzeniem systemu kaucyjnego będzie organizacja jego funkcjonowania na imprezach masowych. Podczas meczów piłki nożnej czy siatkówki, sprzedaż napojów odbywa się w krótkich interwałach czasowych – kibice mają zaledwie kilkanaście minut przerwy, aby kupić napój i wrócić na swoje miejsce. W takich warunkach każda dodatkowa procedura, np. pobieranie kaucji czy organizowanie punktów zwrotu opakowań, może prowadzić do gigantycznych kolejek i niezadowolenia kibiców – pisze Mikołaj Maśliński, prawnik i Partner Zarządzający Kancelarii Prawnej MMLC – MĄDRY MAŚLIŃSKI Law & Consulting, na łamach Pulsu Biznesu.
Obecnie napoje bezalkoholowe, jak woda czy soki, sprzedawane są na stadionach głównie w plastikowych butelkach. Jeśli zostaną one objęte kaucją, organizatorzy wydarzeń staną przed trudnym wyborem: czy wprowadzić system zwrotu opakowań na miejscu, czy może przelać napoje do kubków jednorazowych? Ta druga opcja również rodzi problemy – dodatkowe opłaty wynikające z regulacji dotyczących jednorazowych plastikowych kubków (opłata SUP), a także wzrost ilości odpadów do utylizacji – zauważa Maśliński.
Podobne problemy mogą wystąpić w kinach i teatrach, gdzie sprzedaż napojów jest częścią standardowej oferty.
Jak przekonuje Maśliński, dla restauracji, barów szybkiej obsługi czy kawiarni system kaucyjny oznacza konieczność dostosowania się do nowych procedur. Podanie klientowi napoju w butelce z kaucją może wymagać pobrania dodatkowej opłaty i jednoczesnego zapewnienia zwrotu opakowania. Alternatywą jest przelewanie napojów do kubków, co wydłuża czas obsługi i zwiększa koszty związane z zakupem opakowań jednorazowych – czytamy.
Nowe rozwiązania, zdaniem autora, dotkną także branżę cateringową, szczególnie catering dietetyczny. Obecnie wiele firm oferuje klientom świeże soki w plastikowych butelkach. Chociaż cateringi nie są zobowiązane do udziału w systemie kaucyjnym, to jednak wprowadzanie na rynek napojów w takich opakowaniach wiąże się z koniecznością osiągania określonych poziomów ich zbiórki (77% w 2025 r., licząc od 1 października). W rezultacie firmy cateringowe, ale także inni producenci napojów będą musiały podjąć decyzję – czy dołączyć do systemu kaucyjnego, czy ponosić opłaty produktowe.
Oprac. jp (źródło: Puls Biznesu)