SIECI HANDLOWE PRZYGOTOWANE NA SYSTEM KAUCYJNY

Fot. SzprotawaTV

Większość sieci handlowych działających w Polsce już od miesięcy przygotowywała się do wprowadzenia systemu kaucyjnego. Testowano nie tylko technologię, inwestowano w sprzęt, szkolono personel ale również przeprowadzano kampanie edukacyjne dla klientów. Także w formie korzyści finansowych dla tych wszystkich, którzy zwracali opakowania.

Niektóre sieci idą krok dalej, oferując bonusy ponad standardową kaucję (0,50 zł), by zachęcić do zwrotu opakowań przed i w trakcie wdrożenia systemu. Są to głównie rabaty w formie kuponów lub bonów, dostępne w testach pilotażowych. Poniższa tabela podsumowuje przykłady

Sieć handlowaSzczegóły zachętyOpakowania objęteOkres obowiązywaniaWarunki
ALDIRabat 0,10 zł za każde opakowanie (kupon na zakupy)Plastikowe butelki PET do 3 l, puszki do 1 l (puste, niezgniecione, z czytelnym kodem kreskowym)Testy od maja do 30 września 2025 r.Rabat do wykorzystania w tym samym sklepie; akcja edukacyjna przed systemem kaucyjnym.
LidlRabat 0,10 zł za opakowanie (kupon rabatowy); w sierpniu 2025 r. podwójny rabat (0,20 zł) do końca wakacjiButelki PET i puszki (aluminiowe/stalowe) do 1 lOd kwietnia 2025 r., promocja do czerwca 2025 r. (0,10 zł), przedłużona w testachKupon ważny w tym sklepie; limitowane akcje promocyjne, np. 0,05 zł w marcu 2025 r.
Carrefour0,25 zł za zwrot butelki (gotówka lub bon) w pilotażuButelki PET po wodzie i napojach marki własnejDo 11 stycznia 2025 r. (testy w Warszawie)Tylko wybrane opakowania; kaucja nieodebrana finansuje system.

Przygotowując się na start systemu kaucyjnego większość dużych sieci (Lidl, ALDI, Biedronka, Kaufland, Carrefour) montuje automaty do automatycznego zwrotu opakowań. Lidl zainstalował je we wszystkich sklepach już w kwietniu 2025 r., a Kaufland planuje automatyczny zwrot w większości placówek do października. Carrefour testował system w aglomeracji warszawskiej, przyjmując ponad 40 mln butelek do czerwca 2025 r.

Wprowadzone zachęty były częścią przygotowań – np. Lidl i ALDI, które używały ich do testowania butelkomatów, a Carrefour do pilotażu z partnerami. Inne sieci, jak Biedronka czy Kaufland, skupiały się na standardowym zwrocie kaucji (na voucher bez paragonu), bez dodatkowych bonusów w raportowanych akcjach. W pełnym systemie kaucyjnym zachęty mogą ewoluować, ale do tej pory służyły przede wszystkim budowaniu nawyków recyklingu.

oprac. redakcja

OSTATNIE

Scroll to Top