SIECI SKLEPÓW WSPIERAJĄ RECYKLING

Fot. lidl.pl

Lidl wprowadził nowy model przyjmowania opakowań po napojach – i nie chodzi wyłącznie o system kaucyjny. Obok obowiązkowej zbiórki butelek i puszek z kaucją, sieć prowadzi również dobrowolną akcję przyjmowania opakowań niekaucyjnych, za które klienci mogą otrzymać kupon na zakupy. 

System kaucyjny wystartował 1 października 2025 r. i obejmuje plastikowe butelki PET do 3 litrów, metalowe puszki do 1 litra (kaucja 50 gr) oraz – od 1 stycznia 2026 r. – szklane butelki wielokrotnego użytku do 1,5 litra (1 zł). Opakowania z symbolem dwóch strzałek i napisem „kaucja” gwarantują pełny zwrot – pod warunkiem, że klient zapłacił kaucję przy zakupie, co widać na paragonie.

Problem zaczyna się z opakowaniami bez tego oznaczenia, czyli tymi sprzedawanymi przed pełnym wdrożeniem systemu. Od 1 listopada br. sieć Lidl uruchomiła dobrowolny program recyklingu dla takich „niekaucyjnych” butelek (0,3–3 l po napojach) i puszek (do 1 l). Warunki? Opakowania muszą być czyste, niezgniecione i z kodem kreskowym – wykluczone są te po mleku, olejach czy syropach. Za każde klient dostaje 10 groszy w formie bonu zakupowego, ważnego 30 dni tylko w tym samym sklepie. Limit? Jednorazowo do 70 zł, czyli maksymalnie 700 opakowań.

Lidl podkreśla, że to inicjatywa proekologiczna, wspierająca recykling przed pełnym wdrożeniem kaucji. Ministerstwo Klimatu i Środowiska podkreśla, że oznaczone znakiem kaucji opakowania będą dominować na półkach już w 2026 r., ale na razie konsumenci muszą sprawdzać etykiety i paragony.

Nie tylko Lidl wprowadził dodatkowe zachęty, by przyciągnąć klientów do recyklingu – nawet poza obowiązkowym systemem kaucyjnym. Czasami to realne bonusy, które mogą zamienić zwrot opakowań w mały zysk.

Żabka: Sieć convenience store’ów przebija konkurencję. Od 1 października br. za zwrot opakowań kaucyjnych (butelki PET i puszki) klienci dostają nie tylko 50 groszy, ale też 10 „żappsów” w aplikacji lojalnościowej. Punkty te można wymienić na produkty w sklepie. Co ważne, Żabka kontynuuje program dla niekaucyjnych opakowań – bonusy przysługują nawet za „stare” butelki bez oznaczenia. Docelowo wszystkie sklepy (oprócz Żabka Nano) będą w systemie. – To podwójna korzyść: ekologia i oszczędności – chwali program przedstawiciel sieci. W efekcie Żabka notuje wzrost zwrotów o 20–30 proc. w porównaniu do pierwszych tygodni kaucji.

Biedronka: Największa sieć w Polsce (ponad 3200 sklepów) instaluje butelkomaty w swoich placówkach i oferuje dodatkowe rabaty za zwrot opakowań – nawet tych nieobjętych kaucją. W wybranych sklepach za 10 zwróconych butelek dostajesz kupon na 5 zł zniżki na zakupy. To odpowiedź na badania, z których wynika, że 8,7 proc. Polaków rezygnuje ze zwrotów, bo „nie chce się nosić butelek”. Biedronka współpracuje z operatorem ZWROTKA S.A., co ułatwia logistykę.

Carrefour i Spar: Te sieci idą w automatyzację. Carrefour montuje recyklomaty w hipermarketach, oferując za niekaucyjne opakowania 15–20 groszy w formie bonów plus punkty lojalnościowe. Spar, z kolei, w mniejszych sklepach wprowadził ręczną zbiórkę z bonusem: za zwrot 20 puszek – darmowa kawa w Bistro Spar. Obie sieci podkreślają edukacyjny aspekt: przed startem systemu prowadziły akcje zachęcające do segregacji, co dało efekt – wzrost zwrotów o 15 proc.

Kaufland: Mimo kontrowersji wokół butelek 3,001 l (by omijać kaucję), sieć testuje program z dodatkowymi voucherami na ekologiczne produkty za zwrot nieoznaczonych opakowań. W 10 sklepach pilotażowych klienci dostają 20 groszy za butelkę plus wejście do loterii z nagrodami (np. torby wielokrotnego użytku).

oprac. jp (źródło: Portal Spożywczy, Dziennik Handlowy, Polskie Radio, badania Shopfully)

OSTATNIE

Scroll to Top