
Fot. materiały prasowe Grupa Żabka
Kilka sieci handlowych, które w większości składają się z mniejszych sklepów o powierzchni do 200 m.kw. zamierza przystąpić do systemu kaucyjnego, mimo że nie mają takiego obowiązku. Widzą w tym jednak możliwość rozwoju i utrzymania klienta.
System kaucyjny w Polsce, który ma rozpocząć działanie od 1 października 2025 roku, nakłada obowiązek zbierania opakowań zwrotnych na sklepy o powierzchni powyżej 200 m², natomiast dla mniejszych sklepów (do 200 m²) przystąpienie do systemu odbioru opakowań jest dobrowolne, choć pobieranie kaucji przy sprzedaży napojów w opakowaniach objętych systemem jest obowiązkowe.
Mimo braku formalnego obowiązku już od lat przygotowujemy się do funkcjonowania w modelu gospodarki o obiegu zamkniętym i testujemy rozwiązania związane ze zbiórką opakowań – powiedziała Portalowi Spożywczemu Joanna Kasowska, Quality Standards&Climate Protection Director, Grupa Żabka.
Jak podkreśliła już prawie 3 tys. sklepów Żabka przyjmuje od klientów butelki PET i puszki. Tylko w maju 2025 r. z tych placówek pozyskaliśmy ponad 1,3 mln opakowań, co przełożyło się na ponad 84 tys. zwrotów obsłużonych przez aplikację mobilną. Za każdą oddaną butelkę klient otrzymał 50 żappsów. Te wyniki pokazują zaangażowanie naszych klientów i potwierdzają zainteresowanie zbiórką opakowań w sklepach Żabka – dodała Joanna Kasowska.
Żabka zdaje sobie sprawę, że możliwość zwrotu opakowań i odzyskania kaucji w ich sklepach może przyciągnąć klientów. Brak takiej usługi mógłby skłonić konsumentów do wyboru większych sklepów, które oferują punkty zbiórki. Przystąpienie do systemu jest postrzegane jako sposób na utrzymanie konkurencyjności i zapewnienie wygody klientom, którzy preferują zakupy w pobliskich, mniejszych placówkach.
Również Grupa Eurocash, wspierająca niezależne sklepy franczyzowe takie jak Delikatesy Centrum czy Lewiatan, o powierzchni zazwyczaj poniżej 200 m. kw., aktywnie przygotowuje się do wdrożenia systemu kaucyjnego i testuje różne rozwiązania, takie jak butelkomaty czy ręczna zbiórka opakowań.
Eurocash podkreśla, że umożliwienie zwrotu opakowań w małych sklepach pozwoli na utrzymanie klientów, którzy mogą preferować wygodę zwrotu kaucji w lokalnych placówkach zamiast szukania dużych sklepów. Brak udziału w systemie mógłby prowadzić do odpływu klientów do konkurencji.
Podobnie do systemu kaucyjnego podchodzą przedstawiciele GK Specjał (sklepy franczyzowe Nasz Slep i Livio). Argumentują, że klienci z opakowaniami zwrotnymi będą wybierać sklepy, które oferują możliwość odzyskania kaucji. Aby zapewnić konkurencyjność swoich franczyzobiorców, sieć chce wdrożyć długofalowe rozwiązania, które umożliwią zbiórkę opakowań. Podkreślają, że brak takiej usługi może skutkować utratą klientów na rzecz większych placówek handlowych.
oprac. jp (źródło: Portal Spożywczy, Franczyza w Handlu, Infor)