
Fot. Fotor AI Generate
75% badanych wie, że w 2025 roku zacznie działać system kaucyjny. 71% z nich nie wie jednak, jak będzie on działał – takie wyniki przynoszą badania przeprowadzone na zlecenie RLG przez agencję badawczą Zymetria w listopadzie 2024 r. na reprezentatywnej próbie 1020 mieszkańców Polski w wieku 18-70 lat.
Aż 41% osób uważa, że systemem kaucyjnym objęte będą wszystkie opakowania, podczas gdy ustawa mówi tylko o wybranych: puszkach oraz butelkach plastikowych i wielorazowych szklanych przeznaczonych na napoje.
2/3 respondentów uważa, że ludzie będą zbierali butelki, zanim zostanie wprowadzony system kaucyjny, aby później na tym zarobić. Tymczasem tylko opakowania z logotypem kaucji na etykiecie będą podlegać zwrotom, a te pojawią się na sklepowych półkach dopiero w chwili uruchomienia systemu, kiedy zacznie już być pobierana kaucja.
Co więcej, mniej niż połowa Polek i Polaków (44%) wie, że aby zwrócić opakowanie i odzyskać kaucję, nie trzeba będzie przedstawiać dowodu zakupu w danym punkcie; co czwarty – ma błędne przekonanie w tej kwestii (23%).

Dotychczas konieczność posiadania paragonu stanowiła istotną barierę dla konsumenta chcącego oddać do sklepu butelki zwrotne. W systemie kaucyjnym tę barierę usunięto. Należy jednak dotrzeć z tą informacją do konsumenta, bo to istotna zmiana, która może zdeterminować zachowanie ponad połowy społeczeństwa i przyczynić się do sukcesu lub porażki systemu kaucyjnego – komentuje Monika Wyciechowska, education marketing manager w RLG w Polsce.
Brak wiedzy na temat typu opakowań podlegającym zwrotowi to również poważny problem, który wymaga edukacji społeczeństwa. Jeśli konsument raz czy dwa zaniesie do punktu zbiórki opakowania, których system nie obejmie, może odczuwać frustrację i zrezygnować z podejmowania dalszych wysiłków. Należy więc tak zaprojektować i przeprowadzić działania komunikacyjne towarzyszące wdrażaniu systemu, aby ten proces uczenia się konsumenta przebiegał jak najsprawniej. Właśnie dlatego zrobiliśmy badanie, aby zawczasu wiedzieć, czego szczególnie powinna dotyczyć komunikacja – wyjaśnia Wyciechowska.
77% Polek i Polaków przyznaje, że jest przyzwyczajona do zgniatania butelek przed ich wyrzuceniem. Jedynie co trzecia osoba (38%) wie, że opakowanie objęte systemem kaucyjnym powinno mieć nienaruszoną etykietę i nie może zostać zgniecione, inaczej nie zostanie przyjęte w punkcie zbiórki. Problemem dla wielu jest również sama logistyka. 36% respondentów boi się, że ma za mało miejsca w domu na gromadzenie opakowań, a 32% – że zapomni je zabrać, idąc na zakupy.
Okazuje się, że zmiana pociąga za sobą również pojawienie się nowych mitów. Aż 44% badanych uważa, że należy umyć opakowanie przed oddaniem go do punktu zbiórki. Oczywiście nigdy nie powinniśmy myć segregowanych opakowań, bo to marnowanie wody – w zakładach przetwarzania butelki i puszki i tak zostaną oczyszczone. Za to zawsze należy te opakowania starannie opróżniać.
Oprac. jp (źródło: RLG, elektro3000)